Den tyske författaren Johann Wolfgang von Goethe beskrev en gång musik som "flytande arkitektur" och arkitektur som "frusen musik". Med de kreativa hjärnorna hos konstnären och designern Julia Koerner och curator Andreas Vierziger utmanar FROZEN MUSIC traditionella gränser och ger liv åt musikens abstrakta natur genom 3D-printing. Kärnan i FROZEN MUSIC ligger i den komplexa översättningen av musik framförd av Gävle Symfoniorkester till tre unika, tredimensionella skulpturer, minutiöst utformade och omvandlade till 3D-printade artefakter. Konstverken strävar efter att fördjupa den sensoriska upplevelsen av musik genom att materialisera dess innersta väsen.
Skulpturerna från vänster till höger:
Den första skulpturen visar Johannes Brahms Serenad nr 1 i D-dur, op. 11 sats V. Scherzo. Allegro.
En serie trögflytande och eleganta former, med snabba skiftningar som har en tydlig koppling till musiken. En serie strukturer odlas över formerna som påminner om hur mossa och lav växer över stenar och träd i naturen men ändå uttrycker detaljerna, precis som i serenaden.
Den andra skulpturen är baserad på Bo Linde SuiteBolougne Op. 32
Det är i den tredje satsen, Melodie Simple Tranquillomafluente, i SuiteBolougne som skulpturen visar upp de mjuka flöjterna uttryckta genom de graciösa rörelserna och formerna, som påminner om flytande honung.
Den tredje skulpturen gestaltar Djefvulsdansen från Symphonic Stomp of Sweden
Skulpurens uttryck avspeglar styckets förtjusande, dynamiska och medryckande rytmer. Musikens uttryck visar sig genom sin dynamiska flödande form